ACT is een nieuwe, wetenschappelijk onderbouwde behandelmethode voor psychische problemen, die valt onder de zogenoemde “derde generatie” cognitieve gedragstherapie. In deze behandelmethode wordt een nieuwe en onverwachte koers gevaren bij het omgaan met geluk en tevredenheid met het leven. Mensen steken doorgaans veel energie in positief denken, sterk zijn en niet bij de pakken neerzitten. Dat klinkt goed, maar nadeel daarvan is dat je aan jezelf kunt gaan twijfelen als het niet lukt je beter te voelen, ondanks alle

inspanningen.

Om echt te kunnen leven in het hier en nu is het toelaten in plaats van bestrijden van negatieve gevoelens soms nodig. U leert door ACT minder te vechten tegen uw gevoelens en gedachten. Door ze toe te laten kunt u bewuster op zoek naar wat echt waarde heeft. Het helpt vermijdingsgedrag te ondermijnen en meer contact te krijgen met het hier en nu. ACT is een behandelmethode en kan tegelijk een levenshouding worden, gericht op het

ontwikkelen van psychologische flexibiliteit.

Dat wil zeggen dat, hoe hoog de golven ook zijn, u een houding kunt aannemen die ervoor zorgt dat u niet onderuit gaat. ACT wordt toegepast bij depressieve klachten, angsten, weinig eigenwaarde, lichamelijke klachten en vragen over zingeving. In het gesprek met uw behandelaar kan onderzocht worden of ACT een goede methode voor u is.

De kernboodschap van ACT is: Accepteer datgene waar je geen controle over hebt met alle bijkomende negatieve gedachten, lichamelijke spanning en verdere worstelingen & richt je op de dingen die jouw leven de moeite waard maken.